Paul Delvaux al Muvim de València



El Museu València de la Il·lustració i de la Modernitat (MuVIM) ha inaugurat l'exposició "Paul Delvaux. La segona realitat", que reivindica i ret homenatge a l'obra "inclassificable" de l'artista belga a través de més d'un centenar de peces que conformen la mostra més important vista fins ara a Espanya sobre este creador, segons ha assegurat hui la comissària del projecte, Ángela Villaverde.

"Paul Delvaux. La segona realitat", que organitza la Fundació Carlos de Amberes amb el patrocini de Caja Duero, realitza un recorregut des dels inicis pictòrics de l'artista fins a la seua maduresa i les seues últimes creacions, amb un singular estil que agrupa els temes preferits del pintor, als quals tornava constantment, com Julio Verne, el Museu Spitzner, els esquelets, les amigues, els trens o les estacions.

Villaverde ha subratllat que Delvaux és un artista "molt desconegut a Espanya" i ho ha atribuït al fet que és un creador "difícil de classificar". "Va ser un 'outsider' que va coquetejar amb diferents moviments i a qui la historiografia ha anat deixant de banda i, per tant, costa recuperar-lo", ha afegit .

De fet, esta és la primera gran mostra que li dediquen a Espanya, perquè fa uns anys hi va haver a Madrid una exhibició, però de xicotet format i centrada en obra sobre paper. A més, esta selecció, tot i que s'ha pogut contemplar anteriorment a Màlaga, arriba a València ampliada amb noves peces. Entre elles, destaca un quadre cedit per la Fundació Telefónica, que és un dels dos treballs de Delvaux que està permanentment a Espanya. L'altre es custodia al Museu Thyssen, ha destacat l'especialista.

De la mateixa manera, és la primera vegada que es presenta a València una mostra sobre l'obra de qui va ser una de les més grans personalitats artístiques del segle XX, ja que fins esta data només s'havia exhibit alguna obra solta de Delvaux en exposicions col·lectives.

Amb motiu de l'exposició -que estarà a València fins al 6 de juliol i que s'espera que seguisca itinerant per altres punts del país-, la Fundació Carles d'Amberes ha editat un llibre en el qual diversos especialistes en l'art del segle XX s'acosten a l'obra de Delvaux en totes les seues facetes. Estrella de Diego, Delfín Rodríguez, Eduardo Arroyo, Sergio Rubira, Carlos Pérez, Daniel, Compère, Sofia Rodríguez Bernis i María Dolores Vila integren la nòmina d'experts.

A més, el MuVIM ha presentat hui altres tres exposicions, que ressalten -de la mateixa manera que la pintura de Delvaux- la importància del dibuix en la història de l'art. Es tracta de "Forma, línia, gest, escriptura. Aspectes del dibuix a l'Amèrica del Sud"; "Iconografia moderna 1980-1985. Fotomuntatges d'América Sánchez" i "Joaquín Torres-García. Una vida en paper".

Estes tres exposicions tenen com a fil conductor "el dibuix, que es desborda cap a la fotografia i la pintura, ja que el dibuix és eix de la composició i també del pensament", ha explicat en roda de premsa el director del MuVIM, Romà de la Calle.

Per la seua banda, Marianne Manley, comissària de "Joaquín Torres-García. Una vida en paper", ha destacat que és la primera vegada que es realitza esta retrospectiva en un museu públic. "De les diferents etapes de l'artista, la primera és la més poc coneguda, ja que no ha estat exhibida mai i, tot i això, rep la influència d'artistes reconeguts com Toulouse-Lautrec", ha afirmat.

L'exposició consta de 90 dibuixos dels més de 5.000 dibuixos que abraça la seua obra completa. No és sense motiu que Torres-García siga una de les grans figures de l'art del segle XX, a més de ser el pintor que va formular i va plantejar la necessària relació entre l'art modern d'Europa i el d'Amèrica del Sud, i també en va subratllar les semblances i els aspectes diferencials.

La influència de Torres-García sobre els artistes sud-americans es veu reflectida en la següent exposició que presenta el MuVIM, "Forma, línia, gest, escriptura. Aspectes del dibuix a l'Amèrica del Sud". En ella es recull l'art llatinoamericà en l'obra de 28 artistes molt significatius de l'Argentina, el Brasil, Colòmbia, Xile, l'Uruguai i Veneçuela, com són Augusto Torres, Julio Alpuy, José Gurvich, León Ferrari, Juan Calzadilla, Luis Fernando Roldán, Gerd Leufert, Emilio Renart, Germán Cabrera, Magdalena Fernández, Alessandro Balteo Yazbeck, César Paternosto i Gustavo Díaz.

"Gràcies a esta oportunitat que ens brinda el MuVIM, podem presentar el treball d'estos artistes", ha explicat Cecilia Torres, responsable del projecte, que ha afegit que "amb la globalització, és important vore què s'està fent en altres punts del planeta, amb les possibilitats infinites del dibuix".

Les obres d'estes exposicions, encara que guarden una sintonia amb l'obra d'artistes de l'hemisferi occidental, i en especial amb Joaquín Torres-García, afigen un ingredient específicament sud-americà: la manera de respondre a les circumstàncies socials, polítiques i culturals.

Per la seua banda, el director territorial d'Obres Socials de Caixa Mediterrani, Vicente Botella, que ha patrocinat estes dos exposicions ha mostrat "la satisfacció de CAM per donar suport a iniciatives culturals com les del MuVIM, sempre de gran qualitat".

L'última exposició inaugurada pel museu valencià és "Iconografia moderna 1980-1985. Fotomuntatges d'América Sánchez".

L'artista mateix ha ressaltat en la seua intervenció que "m'agrada que es lligue el fotomuntatge amb el dibuix, ja que estan emparentats".

És la primera vegada que s'exhibixen 200 fotomuntatges originals d'América Sánchez realitzats per l'artista de Buenos Aires entre els anys 1980 i 1985, anys en què l'ús de la tecnologia aplicada a les arts visuals no estava desenvolupada com ho està actualment.

"Iconografia moderna" està composta exclusivament de fotomuntatges, fins i tot quan en alguns predomina el dibuix sobre la fotografia o el material imprés. El fotomuntatge combina un pla documental, que és la part fotogràfica, i la intervenció artística, fet que suposa la reorganització de tots els elements en una nova realitat.

Entrades populars